Системно-діяльнісний підхід в реалізації Державного
стандарту
«Державний стандарт базової і
повної загальної середньої освіти» спрямований на виконання завдань
загальноосвітніх навчальних закладів і визначає вимоги до освіченості учнів
основної і старшої школи.
У цьому Державному стандарті поняття вживають у такому значенні:
Діяльнісний підхід – спрямованість навчально-виховного процесу на розвиток
умінь і навичок особистості, застосування
на практиці здобутих знань з різних навчальних предметів, успішну
адаптацію людини в соціумі, професійну самореалізацію, формування здібностей до
колективної діяльності та самоосвіти
У 6 класі починається формування
загальної географічної культури школяра
та поступове навчання картографічної мови. Учні працюючи з основними
географічними поняттями, термінами, набувають певних умінь у роботі з різними
джерелами географічної інформації.
Для того, щоб
навчити дітей читати карту необхідно цю роботу опановувати протягом усього курсу географії.
Географічні знання розширюються і поглиблюються в процесі навчання. Разом з
цим має вдосконалюватися й уміння читати
карту.
Навчання читати карту відбувається
шляхом спеціальних вправ, а також і в процесі
вивчення географічного матеріалу.
Читання карти – це добування інформації,
який слід проводити у два етапи: 1- вивчення
пояснювального апарату карти (назва, легенда, масштаб), 2- вивчення
змісту карти.
Офіційні вимоги щодо рівня оволодіння
картографічними компетентностями які подані
у наказі МОН України «Про затвердження
орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної
середньої освіти» №1222 від 21.08.2013р.
Приклади
роботи з атласом та контурною картою у 6 класі:
Тема.
Географічні карти.
Завдання
для роботи з атласом
1. Визначте:
А) на якій відстані у градусах від екватора розміщені паралелі 20° ,40°
Б) яка з паралелей довша - 20° ,40°, 70°
В) який напрямок показує паралель
Г) скільки можна провести паралелей на
глобусі
2. Визначте :
А) на якій відстані у
градусах від початкового меридіану розміщені 50°,70°, 110°
Б) через яке місто проходить нульовий
меридіан
В) який меридіан найдовший
Г) скільки меридіанів можна провести на
глобусі
Завдання
для роботи з контурною картою
1.
На контурній карті позначте точки, які мають
координати:
А) 90 Пн.ш 0 довготи б) 90 Пд.ш.0 довготи
2. На контурній карті півкуль виділіть
олівцем екватор, нульовий меридіан,
180-й меридіан
Тема.
Географічні координати
Завдання
для роботи з атласом
1. Установіть відповідність між
географічними координатами та материками , на яких ці точки розташовані
1.20°Пн.ш 60°Сх.д
2. 20°Пд.ш 130°Сх.д
3. 20°Пд.ш. 20°Сх.д
4. 20°Пд.ш 60°Зх.д
|
А.Австралія
Б. Євразія
В. Південна Америка
Г. Африка
|
Назва форми рельєфу
|
Назва найвищої точки
|
Абсолютна висота точки, м
|
Гімалаї
|
||
Тянь- Шань
|
||
Уральські гори
|
2. Який острів перетинає 180 –й
меридіан ?
3. Чи є на Земній кулі паралелі
, які проходять лише суходолом або лише океанами ?
4. Визначте координати таких
міст: Черкаси, Одеса, Львів, Запоріжжя
Тема. Атмосфера
Завдання
для роботи з атласом
1.
За фізичною картою визначте абсолютну висоту вашої
місцевості та обчисліть нормальний
атмосферний тиск.
2.
Установіть різницю температур і тиску на вершині г.
Карпат і біля їх підніжжя
Тема.
Гідросфера
Завдання для роботи з контурною картою
1. Відгадайте, про який океан
йдеться. Позначте об’єкт на карті
Я – найменший , наймілкіший,
Але й найхолодніший.
Мене довго не вивчали,
Бо крижини не давали.
2.Море, у якому ловлять рибу жителі трьох частин світу.
Тема.
Держави світу
Завдання для роботи з атласом
1. Установіть послідовність
віддаленості держав від України, починаючи з найближчої
А. Японія
Б. Італія
В. Китай
Г. Туреччина
2. Запишіть назви держав, які перетинає 20-а паралель Південної півкулі.
Приклади
роботи з атласом та контурною картою у 7 класі:
Тема.
Україна і держави Північної Америки
Завдання для роботи з атласом
1.
Визначте, які моря та океани вам слід перетнути,
щоб потрапити з міста Києва до столиці Мексики.
2.
Які тектонічні структури зустрічаються на вашому
шляху до столиці США з міста Києва
3.
На берегах яких річок ви можете відпочити під час подорожі з м. Києва до столиці Мексики.
4.
Як вам слід вдягнутись , подорожуючи з Києва до
Нікарагуа ?
5.
Кого з представників флори і фауни ви можете побачити
під час подорожі з м. Києва до столиці Панами ?
6.
Позначте на карті національні парки Північної
Америки.
Тема.
Євразія
1.
За фізичною картою запишіть у таблицю відсутні дані
2.
Які гори височіють у межах Альпійсько –
Гімалайського складчастого поясу ?
3.
Назвіть найбільші за площею держави м. Євразія
4.
Допишіть назви столиць держав: Болгарія, Індонезія,
Казахстан, Таїланд
5.
Випишіть назви народів, які починаються з
літер а, в, м,т.
Працюючи на контурній карті учні:
1)
тренерують зорову пам'ять, а пошукова робота сприяє логічному
мисленню;
2) Під час зафарбування об’єкта та підписування його на карті розвивається
моторно-сенсорна пам’ять;
3) в учнів формуються певні навички
виконання картографічних робіт які є важливою передумовою всебічного розвитку
особистості і для багатьох є базою професійного становлення;
4) робота з контурними картами виховує
дисциплінованість, уважність, точність, акуратність.
5) роботи на контурній карті розвивають
естетичний смак.
Робота з картами атласу підвищує ступінь
наочності, задовольняє і розвиває пізнавальну і
адаптативну діяльність учнів.Сучасні вимоги до навчання географії в
школі передбачають необхідність навчити учнів мислити, всебічно їх розвивати і
тому можна використовувати різні форми контролю: географічні диктанти, тести, завдання
для ЗНО,робота з додатковими джерелами знань
Список
використаних джерел
1.
«Географія та основи економіки в школі»науково-методичний
журнал №7(203) 2012,м.Київ
2.
Географія:підруч. для
6кл.загальноосвіт.навч.закл./В.М.Бойко,С.В.Міхелі.Харків:СИЦИЯ,2014.-256с.:іл.
3.
«Географія »науково-методичний журнал
№15-16(283-284) 2015,м.Харків
4.
«Географія та економіка в рідній
школі»науково-методичний журнал №7-8(161-162) 2015,м.Київ
5.
«Географія та економіка в рідній
школі»науково-методичний журнал №5, 6, 2015,м.Київ
6.
«Географія та економіка в рідній
школі»науково-методичний журнал № 12, 2014,м.Київ
7.
«Завдання
для роботи з атласом та контурною картою на уроках географії.6 клас».Т.М.Пилипенко
8.
«Завдання
для роботи з атласом та контурною картою на уроках географії.6
клас».Т.М.Пилипенко
9.
«Завдання
для роботи з атласом та контурною картою на уроках географії.7
клас».Т.М.Пилипенко
10.
«Про затвердження Державного стандарту
базової і повної загальної середньої освіти» - Постанова від 23.11.2011р №1392
11.
Прийоми активізації навчальної
діяльності в 6 класі: навч.-мет.посіб./А.Ю.Наливайченко- Х.: ВГ «Основа»,2014-110с.
Коментарі
Дописати коментар