Системно-діяльнісний підхід в реалізації Державного стандарту

«Державний  стандарт базової і повної загальної середньої  освіти»   спрямований на виконання завдань загальноосвітніх навчальних закладів і визначає вимоги до освіченості учнів основної і старшої школи.
У цьому Державному стандарті поняття вживають у такому значенні:
Діяльнісний підхід – спрямованість навчально-виховного процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування  на практиці здобутих знань з різних навчальних предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну самореалізацію, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти
         У 6 класі починається формування загальної географічної культури школяра  та поступове навчання картографічної мови. Учні працюючи з основними географічними поняттями, термінами, набувають певних умінь у роботі з різними джерелами географічної інформації.
Для того, щоб навчити дітей читати карту необхідно цю роботу  опановувати протягом усього курсу географії. Географічні знання розширюються і поглиблюються в процесі навчання. Разом з цим  має вдосконалюватися й уміння читати карту.
         Навчання читати карту відбувається шляхом спеціальних вправ, а також і в процесі  вивчення  географічного матеріалу.
Читання карти – це добування інформації, який слід проводити у два етапи: 1- вивчення   пояснювального апарату карти (назва, легенда, масштаб), 2- вивчення змісту карти.
Офіційні вимоги щодо рівня оволодіння картографічними компетентностями  які подані у  наказі МОН України «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів  із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» №1222 від 21.08.2013р.
Приклади роботи з атласом та контурною картою у 6 класі:
Тема. Географічні карти.
Завдання для роботи з атласом
1. Визначте:
А) на якій відстані у градусах  від екватора розміщені паралелі  20° ,40°
Б) яка з паралелей довша - 20° ,40°, 70°
В) який напрямок показує паралель
Г) скільки можна провести паралелей на глобусі
2. Визначте :
А) на якій відстані у градусах від початкового меридіану розміщені      50°,70°, 110°  
Б) через яке місто проходить нульовий меридіан
В) який меридіан найдовший
Г) скільки меридіанів можна провести на глобусі
Завдання для роботи з контурною картою
1.     На контурній карті позначте точки, які мають координати:
А) 90 Пн.ш 0 довготи   б) 90 Пд.ш.0 довготи
2. На контурній карті півкуль виділіть олівцем  екватор, нульовий меридіан, 180-й меридіан
Тема. Географічні координати
Завдання для роботи з атласом
1.     Установіть відповідність між географічними координатами та материками , на яких ці точки розташовані
1.20°Пн.ш    60°Сх.д
2. 20°Пд.ш  130°Сх.д
3. 20°Пд.ш.  20°Сх.д
4. 20°Пд.ш    60°Зх.д
А.Австралія
Б. Євразія
В. Південна Америка
Г. Африка
Назва форми рельєфу
Назва найвищої точки
Абсолютна висота точки, м
Гімалаї


Тянь- Шань


Уральські гори



2.     Який острів перетинає 180 –й меридіан ?
3.     Чи є на Земній кулі паралелі , які проходять лише суходолом або лише океанами ?
4.     Визначте координати таких міст: Черкаси, Одеса, Львів, Запоріжжя
Тема. Атмосфера
Завдання для роботи з атласом
1.     За фізичною картою визначте абсолютну висоту вашої місцевості  та обчисліть нормальний атмосферний тиск.
2.     Установіть різницю температур і тиску на вершині г. Карпат і біля їх підніжжя
Тема. Гідросфера
Завдання для роботи з контурною картою
1.  Відгадайте, про який океан йдеться. Позначте об’єкт на карті
Я – найменший , наймілкіший,
Але й найхолодніший.
Мене довго не вивчали,
Бо крижини не давали.
2.Море, у якому ловлять рибу жителі трьох частин світу.
Тема. Держави світу
Завдання для роботи з атласом
1.  Установіть послідовність віддаленості держав від України, починаючи з найближчої
А. Японія
Б. Італія
В. Китай
Г. Туреччина
2. Запишіть назви держав, які перетинає  20-а  паралель Південної півкулі.

Приклади роботи з атласом та контурною картою у 7 класі:
Тема. Україна і держави Північної Америки
Завдання для роботи з атласом
1.     Визначте, які моря та океани вам слід перетнути, щоб потрапити з міста Києва до столиці Мексики.
2.     Які тектонічні структури зустрічаються на вашому шляху до столиці США  з міста Києва
3.     На берегах яких річок ви можете відпочити  під час подорожі з  м. Києва до столиці Мексики.
4.     Як вам слід вдягнутись , подорожуючи з Києва до Нікарагуа ?
5.     Кого з представників флори і фауни ви можете побачити під час подорожі з м. Києва до столиці Панами ?
6.     Позначте на карті національні парки Північної Америки.
Тема. Євразія
1.     За фізичною картою запишіть у таблицю відсутні дані

2.     Які гори височіють у межах Альпійсько – Гімалайського складчастого поясу ?
3.     Назвіть найбільші за площею держави м. Євразія
4.     Допишіть назви столиць держав: Болгарія, Індонезія, Казахстан, Таїланд
5.     Випишіть назви народів, які починаються з літер  а, в, м,т.
Працюючи на контурній карті учні:
1)  тренерують зорову пам'ять, а пошукова робота сприяє логічному мисленню;              
2) Під час зафарбування об’єкта та  підписування його на карті розвивається моторно-сенсорна память;
3) в учнів формуються певні навички виконання картографічних робіт які є важливою передумовою всебічного розвитку особистості і для багатьох є базою професійного становлення;
4) робота з контурними картами виховує дисциплінованість, уважність, точність, акуратність.
5) роботи на контурній карті розвивають естетичний смак.
Робота з картами атласу підвищує ступінь наочності, задовольняє і розвиває пізнавальну і  адаптативну діяльність учнів.Сучасні вимоги до навчання географії в школі передбачають необхідність навчити учнів мислити, всебічно їх розвивати і тому можна використовувати  різні форми контролю: географічні диктанти, тести, завдання для ЗНО,робота з додатковими джерелами знань

Список використаних джерел
1.       «Географія та основи економіки в школі»науково-методичний журнал №7(203) 2012,м.Київ
2.       Географія:підруч. для 6кл.загальноосвіт.навч.закл./В.М.Бойко,С.В.Міхелі.Харків:СИЦИЯ,2014.-256с.:іл.
3.       «Географія »науково-методичний журнал №15-16(283-284) 2015,м.Харків
4.       «Географія та економіка в  рідній  школі»науково-методичний журнал №7-8(161-162) 2015,м.Київ
5.       «Географія та економіка в  рідній  школі»науково-методичний журнал №5, 6, 2015,м.Київ
6.       «Географія та економіка в  рідній  школі»науково-методичний журнал № 12, 2014,м.Київ
7.       «Завдання для роботи з атласом та контурною картою на уроках географії.6 клас».Т.М.Пилипенко
8.       «Завдання для роботи з атласом та контурною картою на уроках географії.6 клас».Т.М.Пилипенко
9.       «Завдання для роботи з атласом та контурною картою на уроках географії.7 клас».Т.М.Пилипенко
10.  «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» - Постанова від 23.11.2011р №1392
11.  Прийоми активізації навчальної діяльності в 6 класі: навч.-мет.посіб./А.Ю.Наливайченко- Х.: ВГ «Основа»,2014-110с.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу